Project Type: Graphics

  • Kunstvrienden Catalog

    Kunstvrienden Catalog

    As the conservation of the heritage of my great-grandfather Joe English and our family archive in general is one of the many aspects in my work, I’m part of an informal network of collectors, connaisseurs and experts in the field of Belgian painters from the 1830-ies to the 1950-ies, called Kunstvrienden (‘artfriends’). Back in april ’23, we started concocting a plan to create a catalog of all the artists and schools that we represent. I took up the function of layouter and together with Jacques Laperre (Lucien Frank collector and editor at ‘Melijn‘) and Luc De Wilder (Guillaume Van Strydonck collector and head of the ‘Heemkundekring Machala‘) we acted as the editorial trio. The catalog, presenting 31 articles on painters and schools, was printed on 300 copies and presented at a gathering in Mechelen on october 28th. There’s still a few copies left: if you’re interested feel free to send me an email, the catalog costs 20€+shipping. Just to give you an idea, here’s some spreads from the book.

    deliberately set to random order, just buy the book, okay?!

  • Sketchnotes and drawings

    Sketchnotes and drawings

    While following the collective discussion on Social Security in the arts (in the framework of the “Fair Arts Almanac 2022” and “How to Live & Work Now” at Kaaitheater) I made some sketchnotes of the break-out sessions and sent them to SOTA. Little later they got back to me and asked if I could do more like that for the upcoming actions addressing the arts decree the flemish government has rewritten while everybody was busy surviving a complete shutdown of the cultural sector. The first pic will also be published in a book ‘Zonder Kunstenaars, Geen Kunstboek’ NICC is printing.

    ‘Le Travail Invisible, enchanté…’
    De korf wordt alsmaar ruimer

    I also made a ‘Jambingo’ card taking up 8 quotes (black) from prime and cultural minister Jan Jambon and 8 requisitions (red) by the organisation. The ministers promises don’t really match his decisions made for this new law, so there’s 8 claims that SOTA (and quite a broad spectrum of art organisations joining them) is putting forward.

    Then there were some cartoons as well, but they didn’t survive the selection comittee, nonetheless, worth being out here…

  • 93ste IJzerbedevaart

    93ste IJzerbedevaart

    Er zijn ongetwijfeld mensen die helemaal niet weten wat ik in’t dagelijks leven allemaal doe, laat staan dat ik bezig ben met zoiets archaïsch als een IJzerbedevaart. ’t is simpel: Het is mijn familiaal erfgoed, omdat ze mijn overgrootvader als eerste symbool van die ontvoogdingsstrijd hebben gekozen. Ik ben daardoor zo’n beetje een specialist in die materie geworden en gebruik die kennis zowel om erfgoedmatig als artistiek werk te leveren. Daardoor werd ik gevraagd om in de AV van het Museum aan de IJzer te stappen die die site beheert en die geschiedenis daar in het museum ontsluit. Ja dat is het IJzerbedevaartcomite eigenlijk: ge kunt maar beter mee aan’t stuur zitten als je wil werken aan dat erfgoed en de lessen die je uit die geschiedenis haalt. Dat moest allemaal niet veel ruchtbaarheid krijgen, dat is werk achter de schermen, van een plek die al lang niet meer dat zwaarwichtig symbool is in een huidig politiek en maatschappelijk klimaat maar wel de historische basis vormt van de vlaams nationalistische partijen van nu. Het is ook wat nostalgie als Diksmuidse Brusselaar denk ik eigenlijk…

    En dan wordt je gevraagd om van die jubileum editie weer een èchte bedevaart te maken, en ze schuiven een titel onder je neus: ‘Klaar voor de toekomst’… Je krijgt zo goed als carte blanche en door corona komt het uiteindelijk allemaal op één paar schouders terecht en moet het film worden in plaats van live. En dan begin je te puzzelen aan zo’n verhaal van 100 jaar en wat dat kan betekenen voor de toekomst. Welke stemmen wil je dan aan bod laten komen op zo’n plek?Mijn concept was simpel: Honderd jaar geleden kozen die Vlaams-nationalisten een kunstenaar als symbool voor hun strijd tegen een discriminatie die ze hadden ervaren. Honderd jaar na die eerste hulde drukken de zelfverklaarde erfgenamen van die beweging zich met een onwaarschijnlijk dédain uit over hun kunstenaars.

    Wel, laat ik dan op die plek, die voor die Vlaams nationalisten het symbool is voor hun strijd tegen onrecht, de kunstenaars weer aan het woord die van onrecht wel iets kennen: Fleur Pierets over haar engagement, Hind Eljadid ging aan de slag met de pascifistische gedichten van Wouter Debruyne die daar in de jaren ’80 werden gebracht en Tom Kestens heeft het klappen van de zweep in de cultuursector sinds november proberen om te turnen naar iets positiefs. Augustijn bracht twee liedjes, eentje over de zoon van uw vader zijn, in zijn geval is dat Willem Vermandere. Bleri Lleshi mocht afsluiten met een dwarsdoorsnede van de boodschap die hij neerpende in “Wat na corona: brief aan Vlaanderen” (en die potverdikke spontaan applaus kreeg na zijn tussenkomst. ‘Tjakkaaa!’-stond ik daar een vreugdedansje te doen achterin de regie!) Traditioneel zat er ook de pascifistische boodschap in van VOS Vlaamse Vredesvereniging over 75jaar atoombewapening na de bommen op Hiroshima en Nagasaki, gebracht door jong en oud. Dat alles sluit dan af met de speech van de voorzitter, Paul De Belder, die al graag eens knuppels in vlaamse hoenderhokken gooit. Het is doorspekt met mijn interpretatie van dat historisch relaas en een massa archiefbeelden (die ik ook in de video’s voor de tentoonstelling heb moeten verwerken, ook dat is er trouwens: een tentoonstelling over die 100 jaar) Maar, ‘t geestigste was dit: op zoek gaan naar de petite histoire in die geschiedenis, van een generatie die heel andere tijden heeft meegemaakt. Bomma’s en bompa’s die vertellen over den ouden tijd in Diksmuide.

    Onthou vooral dit: het is een aanzet tot discussie, dialoog en reflectie, geen conclusie ervan. Ik hoop hier veel commentaar op te krijgen eigenlijk. De N-VA prominenten zaten vooraan, de KVHV petjes en lintjes waren er ook, naast de vele grijsaards. Allemaal traditionele elementen, net zoals de bloemenhulde en de vlaggenstoet. De vlaamse leeuw is daar luidkeels door mondmaskers gezongen geweest en ik heb meegedaan. et alors? Ja zeg, is alles dan aangebrand door die kloothommels? (t’is zoals nog eens naar de mis moeten gaan als ongelovige: ga je dan ter communie ook al geloof je niet? Omdat het nog eens mag gelijk vroeger…)

    De toekomst voor die plek is duidelijk: intersectioneel aan de slag gaan met al wie onrecht ervaart en aankaart, een forum bieden voor wie op de barricaden staat, en dat in die geschiedenis van 100jaar ijzerbedevaarten en vlaamse beweging inbedden.

    Ga er even voor zitten, want ’t is slow cinema… goed voor een uur en twaalf minuten.

  • Groen+ Tervuren

    Groen+ Tervuren

    De presentatie van het nieuw mobiliteitsplan voor Tervuren door de schepen van mobiliteit. Camerawerk door Jan Locus, regie, montage en motion graphics door mezelf.

    The presentation of the new mobility scheme for the city of Tervuren, by the alderman. Camera by Jan Locus, direction, edit and motion graphics by myself.

  • Scaled Access

    Scaled Access

    Amidst the corona lockdown period, the people from start-up company Scaled Access got in touch because they wanted to present their product through the LinkedIn platform. I already worked for them when it still was named ‘miaa guard’, but this time there was an extra challenge, given the impossibility to come together. Ater sending carefull directing instructions by mail, the CEO just had to do everything by himself (hence the empty offices) and all the raw footage was transferred. Basically it’s infographics supporting a complex explanation about a whole new system of sharing and authorisation; geek stuff.

    https://youtu.be/Gc2nd_lyP00
    https://youtu.be/t9MiTTz9ago
    https://youtu.be/KKbEFt5H1FE
    https://youtu.be/A8MxAldAaO4
  • Expo: art to propaganda

    Expo: art to propaganda

    Following my own expo Mystisch Land, Museum aan de IJzer set up an expo: “Joe English, from inspiring art to propaganda”. It shows the art of Joe English during WW1 and the evolution of that body of work towards the flemish nationalist propaganda of the interbellum. I designed the info-posters and helped Peter Verplancke, the museum’s conservator, to set up the scenography.

  • Henry English

    Henry English

    The biography of my great-great-grandfather Henry English, born in Waterford, Ireland in 1853. Orphaned by the potato famine, he arrived in Bruges at the age of 10, where he got an education as a gold embroider and married Marie Dinnewet, his drawing teacher’s daughter.

    I made the layout and all graphical works for the 78-page book, self-published by our heritage foundation Joe English, Kunstschilder. A limited edition of 50 hand-bound de luxe editions were made by P. C. De Baere in Bruges.